Rinos Odin série

Pojmenována po Odinovi – mocném a moudrém bohu severské mytologie – tato série odráží rychlost, přesnost a strategii, které jsou nezbytné pro silniční cyklistiku.

Odin, známý svou dalekosáhlou vizí a vůdcovstvím, symbolizuje filozofii našich silničních kol: jsou určena pro ty, kteří hledají vysoký výkon, výdrž a hbitost.

1 z 2
Document

Srovnání silničních kol

Odin 1
Dobré a cenově dostupné
Odin 3
Univerzální volba
Odin 4
Náš nováček
Odin 5
Maximální výkon
Hmotnost 9,8 kg 9,8 kg 9,2 kg 8,3 kg
Přehazovačka Shimano SORA Shimano 105 Shimano 105 Shimano Ultegra
Počet převodů 18 22 24 22
Rám TORAY T800 karbon TORAY T800 karbon TORAY T800 karbon TORAY T800 karbon
Velikost rámu optimalizováno pro jezdce vysoké 165–195 cm optimalizováno pro jezdce vysoké 165–195 cm optimalizováno pro jezdce vysoké 165–195 cm optimalizováno pro jezdce vysoké 165–195 cm
Brzdy Mechanické Mechanické Shimano 105 hydraulické Mechanické
Velikost kol 28 palců 28 palců 28 palců 28 palců
Ráfky Hliník Hliník Hliník Karbon

Časté dotazy ohledně materiálů našich kol

FAQ

Jaké jsou výhody a nevýhody hliníkových ráfků?

• Cenově dostupné a odolné:

Hliníková kola jsou podstatně levnější než karbonová a snesou i tvrdší zacházení. Tvrdý náraz může hliníkový ráfek promáčknout, ale zpravidla se nerozštípne jako karbon – a menší promáčklina často neznamená konec jízdy. Navíc oprava nebo výměna vyjde levněji.

• Pohodlnější jízda:

Hliníkové ráfky mají určitou pružnost, která pomáhá tlumit nerovnosti a vibrace. To znamená vyšší komfort při jízdě po rozbitých silnicích nebo štěrkových cestách.

• Vyšší hmotnost a nižší aerodynamika:

Nevýhodou je, že váží více než karbon, což se může projevit při stoupáních nebo zrychlování. Navíc mívají nižší profil, protože hluboké hliníkové ráfky by byly příliš těžké – takže nejsou tak aerodynamické jako karbonové varianty.

• Výkon brzdění:

Jedno velké plus – pokud používáte ráfkové brzdy, hliníkové brzdné plochy mají lepší brzdný výkon, zejména za mokra. Navíc nehrozí přehřátí ráfku při dlouhých sjezdech. (Tento rozdíl se u kotoučových brzd neprojevuje, protože brzdění probíhá na kotouči.)

Jaké jsou výhody a nevýhody karbonových ráfků?

• Lehkost a výkon:

Karbon je extrémně lehký materiál, což znamená snazší zrychlení a méně námahy při stoupáních. Lehká kola výrazně zlepšují jízdní dynamiku a celkový pocit z jízdy.

• Aerodynamika:

Karbon umožňuje výrobu hlubších ráfků bez výrazného nárůstu hmotnosti, což zlepšuje aerodynamiku a výkon při vyšších rychlostech – ideální pro závodní i silniční kola.

• Tuhost a efektivita:

Karbonové ráfky jsou velmi tuhé, což znamená přímější přenos síly při šlapání. Díky tomu kolo reaguje rychleji a přesněji, obzvlášť při intenzivní jízdě.

• Nižší schopnost tlumení nárazů:

Na rozdíl od hliníku karbon téměř nepruží, takže méně tlumí vibrace. To může znamenat tvrdší jízdu na rozbitých cestách, pokud není kolo osazeno kvalitními plášti nebo odpružením.

• Vyšší cena a citlivost na nárazy:

Karbonové ráfky jsou dražší než hliníkové. I když jsou pevné, mohou prasknout při silném nárazu, zatímco hliník se spíše jen promáčkne. Proto je třeba být opatrnější při přepravě nebo jízdě v těžkém terénu.

• Brzdění:

Při použití ráfkových brzd může karbonová brzdná plocha hůře reagovat za mokra a více se zahřívat při delších sjezdech. U kotoučových brzd tento problém odpadá.

Která kola jsou lepší pro silniční cyklistiku – hliníková nebo karbonová?

Pro silniční jízdu záleží především na vašich prioritách. Karbonové ráfky vynikají na asfaltu, pokud toužíte po výkonu. Jsou lehčí a aerodynamičtější, takže umožňují rychlejší jízdu s menší námahou. Pokud závodíte nebo si užíváte vysoké tempo, karbonová kola vám mohou nabídnout lepší akceleraci a atraktivní aerodynamický vzhled. Ovšem za tuto výhodu si také připlatíte.

Hliníková kola jsou naproti tomu zcela dostačující pro většinu silničních cyklistů. Jsou sice trochu těžší, takže akcelerace a výjezdy mohou být o něco pomalejší, ale jsou odolná a cenově dostupná. Mnoho jezdců používá hliníková kola pro trénink nebo každodenní jízdu a dražší karbonová kola si šetří na závody.

Pokud nejdete po každém wattu výkonu, kvalitní sada hliníkových kol vám na silnici poslouží skvěle – a přitom nezatíží vaši peněženku.

Které ráfky jsou lepší na jízdu – hliníkové nebo karbonové?

Na rozbitých cestách často záleží víc na odolnosti a pohodlí než na maximální rychlosti. Hliníkové ráfky jsou oblíbenou volbou právě proto, že si poradí s výmoly a nárazy s menší obavou o poškození. Když narazíte na kámen nebo hlubokou díru, hliníkový ráfek se spíše promáčkne než rozpadne – takže můžete pokračovat v jízdě a oprava nebo výměna vás nebude stát tolik. Navíc mají určitou pružnost, která pomáhá tlumit nárazy a zlepšuje přilnavost – něco jako jemné odpružení.

Karbonové ráfky se používají i v gravel cyklistice, zvláště pokud jezdec chce odlehčit své kolo. Na výjezdech nebo hladkých úsecích nezpevněných cest působí kolo svižněji a efektivněji. Ale pozor – karbonová kola jsou drahá a nejsou nezničitelná. Silný náraz o kámen může zničit nejen kolo, ale i celý den v sedle.

Pokud vaše gravel výpravy zahrnují tvrdší terény nebo máte omezený rozpočet, odolná hliníková kola jsou nejlepší volba – jak z hlediska ceny, tak klidné mysli.

Naopak pokud jezdíte lehčí trasy, závody, nebo prostě chcete z kola dostat maximum, karbonová gravel kola mohou být třešničkou na dortu vašeho sestavení – pokud vám vyšší cena nevadí.