Podrobný úvod k převodovým systémům silničních kol SHIMANO a SRAM

Podrobný úvod k převodovým systémům silničních kol SHIMANO a SRAM

Podrobný úvod do silničních převodových systémů SHIMANO a SRAM

Nejprve se seznámíme se silničními převodovými systémy

 

Stejně jako horská kola, i silniční převodové systémy zahrnují kazetu, středové složení, kliky, řetěz, brzdové páky, řadicí páky (známé jako "briftery" na horských kolech), zadní přehazovačku, přední přehazovačku a kabely. Nicméně, na rozdíl od převodů na horských kolech, silniční převodové systémy se více zaměřují na rychlost, aerodynamiku a lehký design, zatímco horská kola kladou větší důraz na terénní výkon, tuhost a odolnost.

V současné době je většina silničních převodových sad dvojpřevodníkových a jednopřevodníkové sestavy ještě nejsou běžné. Jedním z nejznámějších jednopřevodníkových silničních kol dnes je 3T Strada.

Trh se silničními převody je převážně ovládán třemi značkami: Shimano, SRAM a Campagnolo, zatímco FSA a Rotor představují více niche možnosti.

Tento článek se bude primárně zabývat Shimano a SRAM.

SHIMANO

Shimano je možná na stejné úrovni jako SRAM v oblasti horských kol, přičemž každá z těchto značek má své vlastní silné stránky a následovníky.

Nicméně v oblasti silničních kol je třeba uznat, že Shimano drží dominantnější pozici.

 

 

Podle oficiálního seznamu silničních převodových systémů Shimano lze tyto systémy zhruba rozdělit do 3 úrovní.

Nejvyšší úroveň:

Dura-Ace Di2

Dura-Ace R9100

Ultegra Di2

Střední až vyšší úroveň:

Ultegra R8000

105 R7000

Základní úroveň:

Tiagra R4700

Sora R3000

Claris R2000

Řada Claris:

 

Claris R2000, jakožto nejnižší model řady Shimano, je navržen pro každodenní dojíždění a je k dispozici jak ve verzi STI Dual Control (pro berany), tak i ve verzi STI řadicí páky (pro rovné řídítka). Navzdory svému základnímu statusu Shimano poskytlo Clarisu vnitřní vedení kabelů, aby eliminovalo "efekt kudlanky", a použilo design čtyřramenného převodníku. Podporuje 8/16-rychlostní možnosti.

Řada Sora:

 

Sora R3000, upgrade ze série 3500, byla vydána v roce 2016 a je zaměřena na rekreační jezdce, kteří se chtějí udržovat fit a jezdit ve městě. R3000 využívá čtyřramenný design převodníku a díky přenosu technologií z vyšších řad má 9-rychlostní vnitřní kabelové řazení STI Dual Control. Jezdci si mohou vybrat mezi dvojpřevodníkem 50-34T nebo trojpřevodníkem 50-39-30T, s maximální velikostí kazety 11-34T.

Řada Tiagra:

 

Tiagra 4700, vydaná v roce 2015, je optimalizována pro každodenní jízdu a lehké terénní použití, cílená na začínající nadšence. Přebírá klíčové technologie z vyšších řad, nabízí možnosti převodníků 52-36T a 50-34T. Co se týče rychlostí, R7000 je 11-rychlostní, zatímco 4700 je 10-rychlostní. V rámci celkové hmotnosti je R7000 2540g, zatímco 4700 je okolo 2866g.

Řada 105:

 

Nový 105 R7000, vydaný na začátku roku 2018, je zaměřen na začínající nadšence a zavádí verze s kotoučovými brzdami. 105 bylo vždy synonymem pro vysokou hodnotu a objevuje se na mnoha silničních kolech v ceně od 800 do 2000 eur. R7000, jakožto nejdostupnější 11-rychlostní sada Shimano, sdílí mnoho vlastností s Ultegrou a Dura-Ace. R7000 má kratší házení páček pro rychlejší a přesnější řazení. Co se týče předních a zadních přehazovaček, R7000 nabízí možnosti převodníků 50-34T, 52-36T a 53-39T.

Řada Ultegra:

 

Ultegra R8000, vydaná v roce 2017, je zaměřena na nadšence, kteří chtějí své cyklistické schopnosti posunout na další úroveň. Ultegra je dlouhodobě známá svým skvělým poměrem ceny a výkonu. Sdílí mnoho technologií s Dura-Ace, jako je kratší házení páček, snadné nastavení předních a zadních přehazovaček a přímé uchycení přehazovačky. Na váze je Ultegra o 261g těžší než Dura-Ace (jen 261g). S rozšířením řad Ultegra R8000 a Ultegra RX, jsou dostupné verze s kotoučovými brzdami. Pro zadní přehazovačky nabízí možnosti převodníků 50-34T, 52-36T a 53-39T.

Řada Dura-Ace:

 

Dura-Ace R9100 a Dura-Ace R9100 Di2, nejvyšší řada Shimano, je navržena pro špičkové závodníky. Na UCI WorldTour, kde je dominantní, jsou téměř všechny kola používány sady Dura-Ace. Di2 je nejlehčí elektronická převodovka na trhu, nabízející přesné řazení, snadné nastavení a téměř bezúdržbový provoz. Navíc je zde funkce Syncro-Shift, kde při řazení zadních převodů automaticky přepíná i přední převodník. Co se týče možností převodníků, Dura-Ace nabízí varianty 50-34T, 52-36T a 53-39T. Kompletní mechanický systém váží kolem 2200g.

 

Stručně řečeno, od Dura-Ace až po Claris, Shimano dokáže nabídnout široký sortiment produktů pokrývajících různé potřeby jezdců. Samozřejmě, komponenty vyšší úrovně mají výhody nižší hmotnosti, vyšší tuhosti a lepšího pocitu z řazení. Nicméně, ať už používáte kteroukoliv sadu, nejdůležitější je, že máte radost z jízdy!

 

SRAM

 

 

Podle oficiálního seznamu klasifikace silničních převodových systémů SRAM lze tyto systémy rozdělit do 3 úrovní.

Nejvyšší úroveň:

Red eTAP

Red

Střední-vysoká úroveň:

Force

Rival

Vstupní úroveň:

Apex

V seznamu silničních převodových systémů SRAM výše jsou položky v červených rámečcích aktuálními hlavními modely (verze s ráfkovými brzdami), zatímco položky označené číslem „1“ představují verze s jedním převodníkem a kotoučovými brzdami. Force CX1 je určen pro off-road silniční cyklistiku.

Řada Apex:

 

- Verze s dvojitým převodníkem

 

- Verze s jedním převodníkem

Apex je vstupní převodový systém SRAM, zaměřený na amatérské jezdce, ale s nižší hmotností ve srovnání s podobnými produkty ve své třídě. Apex je k dispozici ve verzích s ráfkovými a kotoučovými brzdami, což je běžné pro celou řadu SRAM. Nabízí možnosti 11/20 rychlostí. Apex má kompaktní kliky a jeho zadní přehazovačka využívá technologii WiFli od SRAM, poskytující širší rozsah převodů na kazetě (11-36t), což nabízí více převodových kombinací než standardní trojité kliky a snižuje nadbytečnou hmotnost. Navíc Apex přebírá některé funkce z nejvyšších modelů SRAM, jako je Zero Loss řazení, nastavení dosahu brzdových pák a Exact Actuation řazení.

Řada Rival:

 

Rival je určen pro nadšence a je na úrovni Shimano 105. Díky lepším materiálům oproti Apexu nabízí Rival lepší hmotnost a odolnost, což přináší vyšší kvalitu jízdy. Rival, jako nejdostupnější 11/22 rychlostní silniční převodový systém SRAM, je k dispozici ve verzích s dvojitým (2x11) a jednoduchým (1x11) převodníkem. Rival má design s pěti rameny převodníků a díky zadní přehazovačce WiFli (k dispozici v středním a krátkém provedení) poskytuje širší rozsah převodů na kazetě, s maximálním velikostí zubu 28T.

Řada Force:

 

 

Force je určen pro pokročilé nadšence a nabízí možnosti 11/22 rychlostí, konkuruje Shimano R8000. Často se vyskytuje na středních až vyšších silničních kolech. Force sdílí mnoho funkcí z nejvyšší úrovně s Red, ale přidává 300g hmotnosti. Force využívá lehké vysoce kvalitní hliníkové a karbonové materiály a podporuje standardy středového složení GXP, BB30 a PF30 pro zvýšenou úsporu hmotnosti, tuhost a přizpůsobivost, což z něj činí jeden z nejvýhodnějších převodových systémů SRAM. Kromě standardní sady Force je zde také sada Force 1, což je nejvyšší silniční systém SRAM s jedním převodníkem, a byla efektivně použita na silničních kolech 3T Strada. Kromě Force 1 je zde také Force CX1, určený pro off-road silniční cyklistiku.

Řada Red:

 

Red byla vydána v roce 2014 a je určena pro elitní závody a profesionální trénink. Konkurencí je přímo Dura-Ace a Super Record. Komponenty Red jsou vyrobeny z ultralehkých materiálů, včetně vysoce kvalitního hliníku, rozsáhlého karbonu, titanu a keramických ložisek. SRAM Red také nabízí technologii WiFli, umožňující velmi široký rozsah převodů. Red je v současnosti nejlehčí mezi hlavními převodovými systémy, váží pouze 1758g (verze BB30). V roce 2015 provedl SRAM významné vylepšení hydraulické sady kotoučových brzd Red, rozšířil aerodynamické možnosti, přidal nové volby převodů a představil dvě nové WiFLi kazety spolu s polo-kompaktním převodníkem 52/36t.

Red eTAP:

 

Red eTAP, vydaná v roce 2015, představuje nejvyšší silniční převodový systém SRAM a je jediným bezdrátovým elektronickým řadícím systémem mezi třemi hlavními značkami převodů. Red eTAP má samostatné baterie pro přední a zadní přehazovačku pro odesílání a přijímání řadících signálů na základě proprietárního bezdrátového protokolu SRAM. Red eTAP je snadné instalovat, s velmi nízkou pravděpodobností špatné konfigurace. Řazení je přesné a čisté a převodníky Red eTAP jsou k dispozici ve čtyřech specifikacích: 46-36T, 50-34T, 52-36T a 53-39T, se šesti délkami klik od 165 mm do 177,5 mm. eTap nabízí zadní přehazovačky s krátkou a střední klecí. Zadní přehazovačka s krátkou klecí podporuje maximální velikost kazety 28T, zatímco zadní přehazovačka se střední klecí může pojmout kazetu 32T. Co se týče hmotnosti, eTAP má celkovou hmotnost 1955g (verze s ráfkovými brzdami), což z něj činí působivou volbu mezi elektronickými řadícími systémy. 

Zpět na blog